Tubettajat – hypeä vai hyötyä?

Sosiaalisen median sisällöntuottajat tarjoavat uudenlaista näkyvyyttä yrityksille. Mitä se tarkoittaa sinulle? Oletko jo myöhässä?

Sosiaalisen median mielipidevaikuttajat

Tiedätkö, keitä ovat esim. Mmiisas, Lakko, Mariieveronica ja Niilo22? Jos olet kiinnostunut mahdollisuudesta hyödyntää sosiaalisen median sponsoroituja sisältöjä, ota selvää tubettamisesta, kuumimmista tubettajista, suosituimmista vloggaajista sekä YouTube-kanavista.

Millaista yhteistyötä ja kenen kanssa sinun kannattaa brändisi kanssa tehdä? Tässä pätevät samat lainalaisuudet kuin muussakin digimarkkinoinnissa: luo strategia, aseta tavoitteet, mittaa ja analysoi tulokset.

Mainosdiilit ammattilaisten käsissä

Tubettajien mainossopimuksia hoitavat yritykset kuten Töttöröö Network, jonka tehtävänä on saattaa yhteen mainostajat ja sisällöntuottajat. Tällaiset yritykset ovat siis vähän kuin mediatalojen ja ohjelmatoimistojen hybridejä.

Nuorten somejulkkisten suojatyöpaikka?

Suomalainen tubettaja, jolla on vähintään 50 000 seuraajaa, voi tienata yhdestä videosta tuhansia ja laajemmasta yhteistyöstä jopa kymmeniä tuhansia euroja. Suomessa tubettamisella elantonsa hankkivia ihmisiä lienee jo kymmeniä.

Moni Tubettaja on tuttu kasvo myös muista kanavista, tv-ohjelmista ja tapahtumista. Voidaan siis puhua ”somejulkkiksista”. Vaikka tubettaminen on nyt nuorten käsissä, niin jatkossa tarjolle tulee yhteistyömahdollisuuksia kaikenikäisten somevaikuttajien kanssa. Veikkaan, että tulevaisuuden juhamiedot näyttävät naamaansa kyläpäivien ja maatalousnäyttelyiden lisäksi sponsoroiduissa somekanavissa.

Mainosyhteistyöhön nyt vai heti?

Sosiaalisen median sisältöyhteistyön myynti, hinnoittelu ja sponsoriyhteistyön pelisäännöt ovat vasta muotoutumassa. Tilannetta kannattaa ehdottomasti seurata! Jos päätät aloittaa nyt, niin valitse kumppaniksesi henkilö, jolla on somenäkyvyyttä oman kohderyhmäsi keskuudessa. Et kuitenkaan menetä peliä, jos et ole kokeilemassa heti ensimmäisten joukossa. Ota rennosti ja aloita vaikka katsomalla mariieveronican K-citymarketia mainostava video.

Olli Ljokkoi